6 ماده اصلی غذائی برای فوتبالیست ها
تاريخ : جمعه 1 فروردين 1393برچسب:, | 13:28 | نویسنده : hfp

کربوهیدراتها : کربوهیدراتها انرژی عضلات را به شکل گلیکوژن از نشاسته ها و قند ها تامین می کنند. فیبر موجود در این مواد غذائی به هضم و کنترل چربی و کلسترول کمک می کند.
پروتئین : پروتئین برای تولیدبافت های جدید و حفظ بافت های موجود در عضلات ، سلولهای قرمز خون و موها ضروری اند. بدن برای تولید آنزیم های ضروری ، آنتی بادی ها و هورمون ها به پروتئین نیاز دارد. همچنین پروتئین به کنترل میزان آب درون سلولی و برون سلولی کمک می کند.
چربی : چربی منبع اصلی انرژی ذخیره است که هنگام استراحت و در فعالیتهای هوازی بلند مدت استفاده می شود.چربی های حیوانی ( گوشت و کره ) بیشتر اشباع شده اند و در بروز بیماری های قلبی و عروقی و سرطان سهیم اند. چربی گیاهی ( روغن ذرت ،روغن کانولا ،و... ) غیر اشباع و سالمند.
ویتامین ها : این مواد مغذی و کاتالیزورهایی اند که واکنش های متابولیکی داخل بدن را تنظیم می کنند. ویتامین آ به کار مطلوب چشم ها کمک می کند. ویتامین سی برای سیستم ایمنی مورد نیاز است. ویتامین های ب به سوخت انرژی سلول ، اسید فولیک و تیامین به دستگاه عصبی کمک می کند. ویتامین دی به دریافت کلسیم و فسفر از مواد غذائی خورده شده و ورود آن به گردش خون کمک می کندو آنتی اکسیدن ها ی سلولها را در مقابل آسیب های ناشی از تولید انرژی محافظت می کنند.
مواد معدنی : این عناصر به تشکیل ساختارهای بدن کمک می کنند. کلسیم ، فسفر و منیزیم به استحکام استخوانها و فلوراید به استحکام دندانها کمک می کنند. آهن در انتقال اکسیژن ضروری است و سدیم و پتاسیم در کنترل حجم خون مهمند. روی به دریافت انرژی از مواد سوختی کمک می کند و ید میزان انرژی مورد استفاده را کنترل می کند.
آب : آب برای کنترل دمای بدن از راه تعریق ضروری است. همچنین برای حمل مواد مغذی به سلول ها و دفع مواد زاید از سلول ها هم لازم است. همچنین آب ماده تشکیل دهنده و مهم عضلات و فرایندهای درون سلولی است. آب 60 تا 70 درصد وزن بدن را تشکیل می دهد.

بازیکنان انرژی را از مواد غذائی حاوی کربوهیدرات ، پروتئین و چربی دریافت می کنند. ویتامین ها و مواد معدنی منابع مستقیم انرژی نیستند  بلکه برای گرفتن انرژی از کربوهیدرات ها ، پروتئین ها و چربی ها مورد نیازند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: